بارش باران در برخی استان‌ها همچنان ادامه دارد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) علائمی که نشان می‌دهد ویتامین‌ب بدنتان کم است آمادگی بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران رضوی در فصل تابستان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بیماری تب دنگی از طریق نیش پشه آئدس منتقل می‌شود ارائه بیش از ۱۳ هزار خدمت دندان‌پزشکی در مراکز بهداشت مشهد روایتی از زندگی سالمندانی که تابوی ازدواج را شکسته و پای سفره عقد نشسته‌اند ارائه آموزش‌های گروهی طب سنتی در مراکز جامع خدمات سلامت در مشهد طرح سنجش سلامت برای کودکان و نوآموزان در سن پیش دبستانی و بدو ورود به مدرسه اجرا می‌شود خالکوبی بدون رعایت اصول بهداشت یکی از راه‌های انتقال اچ آی وی است  بازنشستگان تأمین اجتماعی از وضعیت بیمه تکمیلی خود گلایه دارند؛ بیمه‌ای که تکمیل نیست خبر خوش برای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | دستور واریز علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق صادر شد + سند (۱۲ تیر ۱۴۰۳) مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی باید اصلاح شود کلاهبرداری ۵ میلیاردی در سایت فروش کالا‌های دست دوم پدیده زباله گردی ناقض کرامت انسانی است ایمنی آپارتمان‌ها و ضرورت تغییر در قانون تملک‌ آن‌ها هشدار مهم؛ این خودرو‌ها ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

اعلام آمادگی ۲۵ هتل در خراسان رضوی برای پذیرش بیماران کرونایی

  • کد خبر: ۵۱۷۷۰
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
اعلام آمادگی ۲۵ هتل در خراسان رضوی برای پذیرش بیماران کرونایی
فراوانی هتل‌های داوطلب پذیرش بیماران کرونایی در خراسان رضوی می‌تواند دلگرمی کوچکی برای مهار کرونا باشد، هرچند علوم پزشکی می‌گوید هم اکنون به این ظرفیت نیاز ندارد
شیما سیدی | شهرآرانیوز؛  دلمان نمی‌آید این طور فکر کنیم، اما ذهنمان خودش حساب کتاب می‌کند. بیشتر خانه‌ها آپارتمانی و کوچک اند با سرویس‌های بهداشتی مشترک. در خانه‌های ما فضای چندانی نیست که بخواهیم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. نتیجه این می‌شود که ابتلای یک فرد در خانه، به منزله ابتلای همه اعضای خانواده است. همین امر هم آمار مبتلایان را بالا برده و شده است یک چرخه، و باری اضافه بر دوش دولت. به همین دلیل، وزارت بهداشت دوباره به یاد طرح استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی افتاده است. این پیشنهاد نخستین بار اسفند ۹۸ هم زمان با آغاز همه گیری ویروس کرونا در ایران از زبان وزیر بهداشت مطرح شد. همان موقع، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، اصل این ایده را کمک به فعالان گردشگری دانست و گفت: «وزارت بهداشت پس از آنکه در جریان مشکلات مالی تأسیسات گردشگری قرار گرفت، اعلام آمادگی کرد با فضا‌هایی مثل هتل‌ها قرارداد ببندد تا از امکانات آن‌ها برای نگهداری شفایافتگان ویروس کرونا پیش از رفتن به خانه استفاده شود.» با وجود موافقت تعداد زیادی از هتل‌ها برای مشارکت، به دلیل نبود ساز و کار، این طرح هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید.
 
اکنون با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع ویروس در ایران و تبدیل وضعیت قرمز به سیاه و افزایش قربانیان ویروس، دوباره اواخر آبان ۹۹ وزیر بهداشت همان طرح قبلی را پیش کشیده و به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد داده است این بار با اولویت هتل‌های دولتی، اقامتگاه‌هایی را در هر استان برای گذراندن دوره نقاهت بیماران آماده کند. نام این طرح را «شهید حاج قاسم سلیمانی» گذاشته اند. قرارگاه پشتیبانی هم به همین نام تشکیل شده است. طبق مصوبه جدید و مشترک وزارت بهداشت و گردشگری، عقد قرارداد با هتل‌ها در هر استان به تشخیص مسئولان علوم پزشکی همان استان سپرده شده است. در گفتگو با روابط عمومی علوم پزشکی و جامعه هتلداران، نگاهی می‌اندازیم به وضعیت خراسان رضوی در این طرح.

 

اعلام آمادگی ۲۵ هتل در خراسان رضوی برای پذیرش بیماران کرونایی

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی از اعلام آمادگی ۲۵ هتل در این استان برای پذیرش بیماران کرونایی و فراهم آوردن فضایی برای گذراندن دوره نقاهت آنان خبر می‌دهد. به گفته امیر سزاوار، بر اساس درخواست وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از جامعه هتلداران مبنی بر استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی، در خراسان رضوی نیز همچون سایر نقاط کشور، این موضوع به اطلاع همه هتلداران و هتل آپارتمان داران رسید. پس از آن، حدود ۲۵ هتل برای مشارکت در طرح اعلام آمادگی کردند.

سزاوار میزان مشارکت بخشی خصوصی در این طرح را ۱۶ درصد بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: «گرچه اولویت با بخش دولتی بود، حدود ۱۶ درصد از بخش خصوصی نیز از این طرح استقبال کردند.» او هم چنین توضیح می‌دهد که با وجود اعلام وزارت بهداشت مبنی بر اولویت هتل‌های یک تا سه ستاره برای شرکت در این طرح، چندین هتل چهار و پنج ستاره مشهد نیز برای مشارکت اعلام آمادگی کرده اند.

 

هدف کمک به کشور است، نه کسب منفعت

سزاوار در پاسخ به این سؤال که آیا مشارکت در این طرح می‌تواند مُسَکِّنی برای جبران خسارت‌های ناشی از پایین بودن ضریب اشغال در هتل‌ها باشد، می‌گوید: «این طرح هنوز در مراحل اولیه و امکان سنجی است چنان که اوایل شیوع کرونا نیز این بحث مطرح شد. هرچند در آن زمان ترس از کرونا به مراتب بیشتر بود، برخی هتل‌ها اعلام آمادگی کردند. با این حال، به دلیل نبود برنامه مشخص، آن زمان طرح در حد یک پیشنهاد باقی ماند. اکنون نیز منفعت مالی چندان مطرح نیست و بسیاری از هتلداران فقط برای کمک به شرایط کشور حاضر به همکاری شده اند. این نشان می‌دهد هتلداران همیشه در شرایط سخت در کنار مردم هستند.»


هر زمان علوم پزشکی احساس نیاز کند، آماده مشارکتیم

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی در بیان نظر خود درباره این طرح می‌گوید: «استفاده از فضای هتل به عنوان نقاهتگاه در آخرین اولویت قرار می‌گیرد، زیرا فضای بیمارستان برای نگهداری از بیماران به مراتب بهتر است، اما در شرایطی که ظرفیت بیمارستانی تکمیل باشد، برای گذراندن دوره نقاهت، می‌توان از هتل هم استفاده کرد.»
او در پایان با اشاره به تنوع مکان‌های اقامتی خراسان رضوی می‌گوید: «هر زمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد احساس نیاز کرد، آن قدر ظرفیت هتلی در استان هست که بتواند به قدر کافی فضا در اختیار بیماران کرونایی قرار دهد.»


هنوز نیازی به استفاده از ظرفیت هتل‌ها نداریم

تنوع و فراوانی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در خراسان رضوی می‌تواند دلگرمی کوچکی باشد برای مهار نموداری که این روز‌ها بی رحمانه سر به آسمان کشیده است.
 
با این حال، مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان رضوی با اشاره به ساختمانی که اداره کار در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گذاشته است می‌گوید: «خوشبختانه بیماری تا اندازه‌ای کنترل شده است و هم اکنون نیازی به استفاده از ظرفیت هتل‌ها نیست.»
 
حسین اخباری توضیح می‌دهد: «اکنون با همکاری بسیج جامعه پزشکی، اداره کار و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ساختمانی با ظرفیت ۱۰۰ تخت در خیابان پیروزی مشهد برای گذراندن دوره نقاهت بیماران کرونایی اختصاص داده شده است. به همین دلیل، هنوز در خراسان رضوی نیازی به استفاده از ظرفیت هتل‌ها نداریم.» او ادامه می‌دهد: «افرادی که فرایند درمانشان تمام شده است، اما هنوز ناقل اند و باید قرنطینه باشند، در این مکان می‌مانند.»
 
اخباری با اشاره به رایگان بودن این ساختمان توضیح می‌دهد: «این مکان به دلیل شرایط موجود در کشور خالی مانده بود و با همکاری خوبی که بین واحد‌ها شکل گرفت، بدون اینکه یک ریال بین ادارات جابه جا شود، با یک کار جهادی، به صورت صددرصد رایگان در اختیار علوم پزشکی قرار گرفت؛ بنابراین در خراسان رضوی تا این لحظه نیازی به استفاده از مصوبه وزارت بهداشت و عقد قراردارد با هتل‌ها نبوده است. اگر در آینده نیاز احساس شود، استفاده خواهیم کرد.»

 

با اعمال محدودیت‌ها سر نمودار شیوع کرونا پایین افتاد

نیاز نداشتن به استفاده از ظرفیت هتل‌ها آن هم در شرایطی که به گفته مسئولان دوره اوج همه گیری ویروس را می‌گذرانیم، حرفی است که پیش می‌کشیم و می‌پرسیم با این حساب، آیا احتمال اینکه در آینده نیازی به استفاده از ظرفیت هتل‌ها داشته باشیم خیلی کم خواهد بود.
 
اخباری در پاسخ می‌گوید: «ناگفته نماند که ما داشتیم به سمت خطرناکی پیش می‌رفتیم و نرخ صعود بسیار بدی داشتیم. این می‌توانست خطرناک‌تر شود. در آن صورت، این ظرفیت‌ها جواب گوی نیازمان نبود، اما خوشبختانه با محدودیت‌هایی که ایجاد شد، سر نمودار پایین افتاده است.»

 

اقامت در نقاهتگاه ویژه افرادی است که شرایط قرنطینه در خانه را ندارند

مسئول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی درباره شرایط استفاده بیماران کرونایی از ساختمان خیابان پیروزی توضیح می‌دهد: «بعضی خانه‌ها شرایط لازم را برای نگهداری از بیماران کرونایی دارند.
 
یعنی فرد می‌تواند خود را قرنطینه کند و مشکلی برای دیگران ایجاد نکند. برخی افراد هم هستند که این شرایط را ندارند. یعنی همه خانه یک اتاق دارد. در این حالت، نمی‌شود قرنطینه را حفظ کرد. برای این افراد، این ظرفیت را در نظر گرفته ایم که رایگان هم هست.»

 

بستری در نقاهتگاه با دستور پزشک و بیمارستان ممکن است

اخباری در پاسخ به سؤالی درباره نحوه مراجعه و بستری در نقاهتگاه خیابان پیروزی می‌گوید: افراد وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کنند و اقدامات اولیه درمانی شان انجام می‌شود و امکان ترخیص برایشان وجود دارد، اما مکانی برای گذراندن دوره نقاهت ندارند، به دستور پزشک و بیمارستان، به این ساختمان معرفی می‌شوند.
 
در این ساختمان، دستگاه اکسیژن ساز به آن معنا وجود ندارد. فقط بحث نگهداری و استراحت است که دوره قرنطینه بگذرد. البته برخی دارو‌ها را هم در نقاهتگاه دریافت می‌کنند.

 

نکاتی درباره طرح وزارت بهداشت برای اجاره هتل‌ها

در طرح اجاره و بهره برداری از مراکز اقامتی به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی، هتل‌ها و مهمان سرا‌های دولتی، هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی و سپس هتل‌های یک، دو و سه ستاره در اولویت اند.
هتل‌های چهار و پنج ستاره بنیاد مستضعفان نیز برای کادر درمان تجهیز خواهند شد.

در مرحله نخست، از هر استان یک هتل و در مجموع ۳۳ هتل طرف قرارداد با وزارت بهداشت معرفی می‌شوند.
وزارت بهداشت هنوز استانداردی برای انتخاب اعلام نکرده است. نام هر هتلی اعلام آمادگی کرده به وزارت بهداشت اعلام شده است، اما در نهایت وزارت بهداشت باید استاندارد این اقامتگاه‌ها را برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران تأیید کند.
طرف قرارداد هر هتل که قرار است به نقاهتگاه بیماران کرونایی تبدیل شود، وزارت بهداشت خواهد بود و هتل هزینه‌ای از بیماران کرونایی دریافت نخواهد کرد.

اینکه وزارت بهداشت از بیماران کرونایی که در هتل‌ها اقامت می‌کنند هزینه دریافت کند یا خیر هنوز مشخص نیست.
شما نمی‌توانید به یک هتل ویژه بیماران کرونا مراجعه و اتاق درخواست کنید. باید وزارت بهداشت معرفی تان کند.
ممکن است شرایط قرارداد هر هتل در هر استان، با هتلی در استان دیگر متفاوت باشد.

در مرحله نخست، قرارداد‌ها سه ماهه است و اگر نیاز باشد، تمدید خواهد شد.
هر هتلی که به نقاهتگاه بیماران کرونایی تبدیل می‌شود، اجازه پذیرش مسافران دیگر را نخواهد داشت مگر آنکه هتل دارای ۲ بال و ۲ ورودی مستقل و جداگانه باشد.

تأمین غذا و خدمات هتلی به عهده کارکنان هتل خواهد بود. کارکنان و تجهیزات بیمارستانی نیز برای تأمین نیاز‌های درمانی بیماران در هتل مستقر خواهند شد.

تا اطلاع بعدی، اسامی هتل‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، زیرا هنوز قراردادی میان مدیران هتل‌ها و وزارت بهداشت عقد نشده است و اعلام نام ممکن است به برند هتل آسیب بزند.

 

اقامت کرونایی‌ها در هتل‌های جهان چگونه است؟

چین

در ووهان چین، برای جلوگیری از انتقال ویروس از کادر درمان به خانواده هایشان، از هتل‌ها به عنوان اقامتگاه آن‌ها استفاده شده است.
 

اسپانیا

در مادرید حدود ۴۰ هتل با ۹۰۰۰ تخت برای بیماران آماده سازی شده است.
 

بریتانیا

در بریتانیا رایزنی با گروهی از هتل‌ها به عنوان مراکز نقاهتگاهی ادامه دارد.
 

فرانسه

در فرانسه، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هتلداری اروپا هتل‌هایی را برای کارکنان پرستاری، افراد آسیب پذیر و افرادی که با کرونا مبارزه می‌کنند آماده کرده است.
 

آمریکا

در ایالت متحده آمریکا نیز این طرح به تازگی پیشنهاد شده است و در مرحله تصمیم گیری است
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->